Vad profeten Muhammad sa om affärer

Question

Fråga

Jag skulle vilja lära mig om Sunnah att göra affärer. Hur gjorde profeten (välsignelser och frid med honom) affärer? Hur beskrev han produkter, bytte dem, returnerade dem och så vidare?

Sammanfattning av svar

Profeten Muhammeds råd om affärer: 1- Han brukade uppmana handlare att vara rättfärdiga och ärliga och ge välgörenhet. 2- Han brukade uppmana människor att vara toleranta och lättsamma när det gäller att köpa och sälja. 3- Han brukade ge människor deras rättigheter och uppmana andra att göra likadant. 4- Han brukade uppmana folk att låta en köpare avbryta transaktionen om han ångrar sig. 5- Han brukade pruta med folk när han köpte, men han ville inte gå så långt att han undergrävde varans verkliga värde. 6- Han brukade uppmana folk att ge lite mer när de vägde. 7- Han brukade uppmana folk att ge mer tid åt en gäldenär som är i ekonomiska svårigheter, eller att avstå från skulden. 8- Han förbjöd transaktioner som involverade Riba och transaktioner som involverade oklarheter.

Profeten Muhammeds råd om affärer

Vi kan sammanfatta profetens läror (välsignelser och frid med honom) när det gäller att göra affärer, köpa och sälja, enligt följande: 

· Profeten (välsignelser och frid med honom vare med honom) arbetade i affärer innan hans uppdrag började, med sin farbror Abu Talib, och han arbetade också för Khadijah (må Allah vara nöjd med henne), och han reste i det syftet för att större Syrien. Han gjorde också affärer på marknaderna; Majannah och ’Ukath var marknader under Jahiliyyah [den pre-islamiska eran] dit köpmän skulle komma för att köpa och sälja. 

· Profeten (Allahs frid vare med honom) brukade själv ägna sig direkt åt transaktioner, som vi ska se nedan i Hadith om ’Umars kamel och Jabirs kamel (må Allah vara nöjd med dem båda). Han brukade också utse en av sina följeslagare att göra det åt honom, som i fallet med ’Urwah ibn Abu Al-Ja’d Al-Bariqi (må Allah vara nöjd med honom), som sa att profeten (välsignelser och frid) Allah vare med honom) gav honom en dinar för att köpa ett offerdjur eller ett får åt honom. Han köpte två får och sålde ett för en dinar, och han kom tillbaka med ett får och en dinar. Han (profeten) bad om välsignelse för honom i sina affärsaffärer, och (efter det) om han hade köpt damm skulle han ha gjort en vinst. (Berättat av At-Tirmidhi, 1258; Abu Dawood, 3384; Ibn Majah, 2402; klassad som autentisk av Al-Albani i Sahih At-Tirmidhi.)

· Profeten (Allahs frid vare med honom) brukade uppmana handlare att vara rättfärdiga och ärliga och ge välgörenhet. 

Det berättades att Hakim ibn Hizam (må Allah vara nöjd med honom) sa: Allahs Budbärare (Allahs välsignelser och frid vare med honom) sa: ”De två parterna i en transaktion har möjligheten (att avbryta den) tills de del. Om de är ärliga och avslöjar eventuella defekter kommer deras transaktion att bli välsignad, men om de ljuger och döljer defekter kommer välsignelsen av deras transaktion att raderas.” (Berättat av Al-Bukhari, 1973 och Muslim, 1532) 

Det berättades från Isma`il ibn `Ubayd ibn Rifa`ah från sin far från sin farfar att han gick ut med profeten (Allahs välsignelser och frid vare med honom) till böneplatsen, och han såg folket ägna sig åt handel . Han sa: ”O köpmän!” och de svarade Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och frid vare med honom), slängde nacken och tittade upp på honom. Han (välsignelser och frid med honom vare med honom, sade: ”Köpmännen kommer att uppstå på uppståndelsens dag som ogärningsmän, förutom de som fruktar Allah och är uppriktiga och ärliga.” (Berättat av At-Tirmidhi, 1210; Ibn Majah , 2146; klassad som autentisk av Al-Albani i Sahih At-Targhib, 1785). 

Det berättades att Qays ibn Abu Gharazah (må Allah vara nöjd med honom) sa: Profeten (Allahs välsignelser och frid vare med honom) brukade säga: ”O köpmän, sälj involverar ledigt prat och eder, så blanda det med Sadaqah (välgörenhet).” (Berättat av At-Tirmidhi, 1208; Abu Dawood, 3326; An-Nasa’i, 3797; Ibn Majah, 2145; klassad som autentisk av Al-Albani i Sahih Abu Dawood.)

· Profeten (välsignelser och frid vare med honom) brukade uppmana människor att vara toleranta och lättsamma när det gäller att köpa och sälja . 

Det berättades från Jabir ibn ’Abdullah (må Allah vara nöjd med honom) att Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och frid vare med honom) sa: ”Må Allah förbarma sig över en man som är lättsam när han säljer och när han köper och när han ber om betalning.” (Al-Bukhari, 1970) 

Ibn Hajar (må Allah förbarma sig över honom) sa: 

”I denna hadith uppmuntras det att vara lättsam i transaktioner, att ha den mest sublima attityden och att undvika snålhet, och det uppmuntras att undvika att sätta press på människor när de ber om betalning, och att ta från dem vad de har råd med.” (Fath Al-Bari, 4/307) 

Exempel på profetens tolerans och lättsamma natur (välsignelser och frid vare med honom) inkluderar följande: 

1. Det berättades att Ibn ’Umar (må Allah vara nöjd med honom) sa: Vi var med profeten (Allahs frid vare med honom) på en resa, och jag red på en motsträvig ung kamel som tillhörde ’ Umar. Det höll på att ta över mig och fortsatte att gå före folket, så ’Umar fortsatte att kolla och få det att gå tillbaka. Sedan gick det vidare och ’Umar kollade det och fick det att gå tillbaka. Då sa profeten (välsignelser och frid med honom): ”Sälj det till mig.” Han sa: Det är ditt, o Allahs sändebud. Han sa: ”Sälj den till mig.” Så han sålde den till Allahs Sändebud (välsignelser och frid vare med honom) och profeten (välsignelser och frid vare med honom) sa: “Det är ditt, O ’Abdullah ibn ’Umar; gör vad du vill med den.” (Berättat av Al-Bukhari, 2610) 

2. Det berättades från Jabir ibn ’Abdullah (må Allah vara nöjd med honom) att han red på sin kamel som hade blivit utmattad till den grad att han ville släppa den. Han sa: Profeten (välsignelser och frid vare med honom) kom ikapp mig och bönföll för mig, och han slog den och kamelen började röra sig (energiskt) som jag aldrig hade sett den röra sig förut. Han sa: ”Sälj den till mig för en Uqiyah.” Jag sa: Nej. Han (välsignelser och frid vare med honom) sa: ”Sälj det till mig.” Så jag sålde den till honom för en Uqiyah och föreskrev att jag fick åka hem den. När jag kom fram förde jag kamelen till honom, och han gav mig priset, sedan gick jag. Han skickade någon efter mig och sa: ”Trodde du att jag förhandlade med dig för att få bort din kamel? Ta din kamel och dess pris; de är båda dina.” (Berättat av Al-Bukhari, 1991 och Muslim, 715) 

· Profeten (välsignelser och frid vare med honom) brukade ge människor deras rättigheter och uppmana andra att göra likadant. 

Det berättades att Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) sa: En man var skyldig en kamel av en viss ålder av profeten (Allahs frid vare med honom), så han kom till honom för att be honom att betala tillbaka honom, och han sade: ”Ge honom.” De letade, men de kunde inte hitta något annat än en kamel som var äldre än hans, så han sa: ”Ge honom.” Han sa: Du har betalat mig tillbaka i sin helhet, må Allah belöna dig. Profeten (Allahs frid vare med honom) sa: ”Sannerligen den bästa av er är de som är bäst på att betala av skulder.” (Berättat av Al-Bukhari, 2182 och Muslim, 1601) 

· Profeten (Allahs frid vare med honom) brukade uppmana människor att låta en köpare avbryta transaktionen om han ångrar sig. 

Det berättades att Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) sa: Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och frid vare med honom) sa: ”Den som släpper en muslim (en transaktion), Allah kommer att befria honom från hans nöd på uppståndelsens dag.” (Berättat av Abu Dawud, 3460 och Ibn Majah, 2199; klassad som autentisk av Al-Albani i Sahih Abu Dawud) 

Att släppa bort någon innebär att vara lättsam och gå med på att avbryta en försäljning eller ett köp; det är ett tecken på generositet i anden. 

Vad som menas med att släppa ut någon från en försäljning är: om någon köper något av en man, då ångrar han sitt köp, antingen för att han känner att han inte fick en bra affär, eller för att han inte längre har något behov av det, eller för att han har inte medel att betala för det, så han lämnar tillbaka föremålet till säljaren och säljaren går med på att ta tillbaka det, Allah kommer att ta bort hans svårigheter och nöd på Uppståndelsens dag, på grund av hans vänlighet mot köparen, eftersom transaktionen har slutförts, så köparen kunde inte avbryta den.” (’Awn Al-Ma’bud)

· Profeten (välsignelser och frid vare över honom) brukade förhandla med människor när han köpte , men han ville inte gå så långt som att undergräva föremålets verkliga värde, som vi har sett ovan i Hadith om kamelen från Jabir (må Allah vara nöjd med honom). 

Det berättades att Suwayd ibn Qays (må Allah vara nöjd med honom) sa: Makhramah Al-’Abdi och jag tog med några plagg från Hajar till Mecka. Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och frid vare med honom) kom till oss till fots och förhandlade med oss ​​om några byxor, och vi sålde dem till honom. (Berättat av At-Tirmidhi, 1305 – han sa: det är autentiskt. Även berättat av Abu Dawud, 3336, An-Nasa’i, 4592 och Ibn Majah, 2220) 

· Profeten (Allahs frid vare med honom) brukade uppmana människor att ge lite mer när de väger. 

Det berättades att Suwayd ibn Qays (må Allah vara nöjd med honom) sa: Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och frid vare med honom) såg en man som vägde saker mot en avgift och Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och frid från honom) Allah vare med honom) sa till honom: ”Väg och ge lite mer.” 

Detta är fortsättningen på Hadithen som citeras ovan. 

· Profeten (Allahs frid vare med honom) brukade uppmana människor att ge mer tid åt en gäldenär som är i ekonomiska svårigheter, eller att avstå från skulden. 

Det berättades att Abu Al-Yasar (må Allah vara nöjd med honom) sa: Profeten (Allahs välsignelser och frid vare med honom) sa: ”Den som väntar på en som är i (ekonomiska) svårigheter (att betala en skuld) eller avstår från det för honom, Allah kommer att skugga honom i hans skugga.” (Berättat av Muslim, 3006) 

· Profeten (Allahs frid vare över honom) förbjöd transaktioner som involverade Riba (ocker) , transaktioner som involverade tvetydighet, ’Einah-transaktion [som innebär att sälja något för ett pris som ska betalas vid ett senare tillfälle, och sedan köpa tillbaka det från samma person som köpte den för ett lägre pris som betalas omedelbart], handla med förbjudna saker och fusk och bedrägeri. 

Bevisen för det är riklig och välkänd. 

Hur drev profeten Muhammed sin verksamhet?

Vi har inga detaljer om hans köp och försäljning i alla hans kommersiella transaktioner, eftersom hans (välsignelser och frid vare med honom) handel skedde under Jahiliyyah, när han ännu inte var en profet så att hans handlingar skulle överföras från sina kamrater. Men det som har berättats om hans Sunnah är tillräckligt, in sha Allah.

För mer information, se denna kategori: Affärs- och finansiella transaktioner    

Och Allah vet bäst.

Leave an answer

Browse
Browse