Är det tillåtet att säga ”Låt Allah arbeta genom dig och lita på Honom”

Question

Fråga

Jag läste på en webbplats orden ”Låt Allah arbeta genom dig och lita på Honom, för hela universum går på det vackraste sättet, så varför skulle Han inte kunna ta hand om dig? Varför ska du oroa dig eller vara rädd för dig själv? Rosor oroar sig inte och det gör inte stjärnor heller.” Är det tillåtet att tala på det här sättet?

Sammanfattning av svar

Även om den som talar dessa ord (som nämns i frågan) inte avsåg något annat än gott (det vill säga att bjuda in människor att sätta sin tillit till Allah och lita på Honom, och inte vara orolig och bedrövad), är det som krävs av individen att iaktta korrekt etikett när du vänder dig till världarnas Herre och talar om honom, och han bör se till att tala om Allah, må Han vara upphöjd, med ord som är lämpliga för Hans storhet, majestät och perfektion.

Prisad vare Allah.

För det första: att lita på Allah och förlita sig på Honom är något som krävs enligt islamiska läror

Att lita på Allah, att lita på Honom och att lita på Honom är något som krävs enligt islamiska läror, som Allah, må Han upphöjas, säger (tolkning av innebörden):

{Till Allah tillhör allt som är osynligt i himlarna och på jorden, och till Honom kommer allt att återvända. Så dyrka Honom [ensam] och lita på Honom, för din Herre är inte omedveten om vad du gör} [Hud 11:123]

{Sätt din tillit till den evigt levande som aldrig dör, och prisa och prisa Honom. Er Herre är tillräckligt medveten om sina slavars synder} [Al-Furqan 25:58]

{Sätt din lit till Allah, för Allah är tillräcklig för att hantera saker och ting} [Al-Ahzab 33:3].

Allah, må Han vara upphöjd, är Beslutaren av angelägenheter som tar hand om sina slavar; Han är Försörjaren som försörjer dem; Han är den Barmhärtige och ingen är mer barmhärtig mot dem än Han; Han är uppehållaren genom vilken allting upprätthålls. Den som sätter sin lit till Allah, han kommer att räcka för honom; den som vänder sig till honom, han ska vägleda honom; den som tror på honom, han skall försörja honom; den som förlitar sig på honom, han kommer inte att svika honom.

Allah, må Han förhärligas, säger (tolkning av innebörden):

{Den som fruktar Allah, Han kommer att ge honom en utväg [från svårighet],

och kommer att försörja honom varifrån han inte förväntar sig. Den som sätter sin lit till Allah, han kommer att räcka med honom. Allah kommer säkerligen att uppnå sitt syfte. Allah har satt ett mått [och bestämt term] för allt} [Al-Talaq 65:2-3].

Ahmad (205) berättade från ’Umar ibn al-Khattab att han hörde Allahs profet (Allahs välsignelser och frid vare med honom) säga: ”Om du skulle sätta din tillit till Allah som du borde, skulle du få försörjning som fåglarna: de går ut hungriga på morgonen och kommer tillbaka med fulla magar på kvällen.”

Eftersom hela universum drivs av Allahs makt och är under Hans kontroll, hur skulle Allah inte kunna ta hand om sina slavars angelägenheter? Eftersom Allah har garanterat att försörja och ta hand om sina slavar, varför oroa sig då?

Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av innebörden):

{Det finns ingen varelse som lever på jorden men dess näring garanteras av Allah. Han känner dess boning och dess viloplats; allt är [inskrivet] i en tydlig uppteckning} [Hud 11:6].

Vad som än drabbar en person av utmattning, trötthet eller oro, kommer Allah att sona sina synder därigenom, och vad som än händer var redan föreskrivet innan individen skapades, så vad är fördelen med att känna sig deprimerad eller orolig?

Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av innebörden):

{Ingen olycka drabbar jorden eller er själva, men det är redan skrivet i en bok innan vi får det att hända. Sannerligen, det är lätt för Allah.

[Vet detta] så att du inte sörjer det som går dig förbi, och inte heller jublar över det han ger dig, för Allah älskar inte någon som är högfärdig och skrytsam} [al-Hadid 57:22-23].

Profeten (Allahs frid vare med honom) sa: ”Ingen trötthet, konstant smärta, oro, sorg, skada eller ångest drabbar en troende, inte ens en tagg som sticker honom, men Allah kommer att sona några av hans synder därigenom. ” Berättad av al-Bukhari (5642) och Muslim (2573).

För det andra: vad som krävs av individen är att iaktta korrekt etikett när han tilltalar världarnas herre

Orden som nämns är korrekta, eftersom de uppmanar människor att lita på och förlita sig på Allah, och att inte vara oroliga eller bedrövade. Men sättet som uttrycket ”Låt Allah arbeta genom dig” är formulerat är inte korrekt och är inte lämpligt för Allahs majestät, må Han förhärligas och upphöjas. För Allah behöver inte tillstånd från någon och Han handlar inte genom någon – upphöjd och helgad vare Allah. För ingen kunde avvärja hans välgörenhet eller hindra den från att nå någon. Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av innebörden):

{Vad som helst Allah öppnar upp för människor av Hans barmhärtighet, kan ingen hålla tillbaka det, och vad han än undanhåller, kan ingen ge det därefter. Och han är den Allsmäktige, den Visaste} [Fatir 35:2]

{Om Allah plågar dig med skada, kan ingen ta bort det utom Han; om han vill något gott för dig, kan ingen avvärja hans nåd, som han skänker vem han vill bland sina slavar. Och han är den ofta förlåtande, mest barmhärtige} [Yunus 10:107].

En av profetens bön och adhkar (Allahs välsignelser och frid vare med honom), när han hade avslutat den obligatoriska bönen, var att säga: “ La ilaha illa Allah wahdahu laa sharika lah, lahu al-mulk wa lahu’l -hamd wa huwa ’ala kulli shay’in qadir. Allahumma la mani’a lima a’tayta wa la mu’tiya lima mana’ta wa la yanfa’u dha’l-jaddi minka al-jadd ( Det finns ingen gud som är värd att dyrkas utom Allah ensam, utan partner eller associerad; Hans är herraväldet, till Honom vare priset, och han har makt över allt. O Allah, ingen kan hålla tillbaka vad du ger och ingen kan ge vad du undanhåller, och lyckan för någon lycklig person är till ingen nytta mot dig. )”

Berättad av al-Bukhari (6615) och Muslim (593) från al-Mughirah ibn Shu’bah.

Imam al-Bukhari inkluderade denna hadith i ett kapitel i sin Sahih med titeln Kapitel: Ingen kan undanhålla vad Allah ger .

Sahih Muslim (477) berättas det att Abu Sa’id al-Khudri sa: När Allahs Sändebud (Allahs välsignelser och frid vare över honom) höjde sitt huvud efter att ha böjt sig, skulle han säga: ”Vår Herre, till dig var beröm, fyll himlarna och jorden och fyll vad du vill förutom det. Du är värd beröm och förhärligande; detta är det sannaste som en slav kan säga, och alla av oss är Dina slavar. O Allah, ingen kan hålla tillbaka vad du ger och ingen kan ge vad du undanhåller, och lyckan för någon lycklig person är till ingen nytta mot dig.”

Även om den som talade dessa ord inte betydde något annat än gott, vad som krävs är att följa korrekt etikett när man tilltalar världarnas Herre och talar om honom, och vi måste vara noga med att tala om Allah i ord som är lämpliga för Hans storhet, majestät och tillgivenhet.

Individen är den som gör sina gärningar, genom hans val och vilja, men Allah är Skaparen av honom och hans vilja. Han vet vad han kommer att göra, och han, må han förhärligas, hjälper och vägleder vem han vill av sina slavar; om de berövas hans hjälp och vägledning, kommer de att gå vilse. Därför kommer människorna i Paradiset att säga (tolkning av innebörden):

{Prisad vare Allah som har väglett oss till detta, för vi skulle aldrig ha blivit vägledda om Allah inte hade väglett oss} [Al-A’raf 7:43].

Vi ber Allah att vägleda oss och hjälpa oss att göra det som Han älskar och som behagar Honom.

Och Allah vet bäst.

Leave an answer

Browse
Browse