Indikerar versen {Allah är Skaparen av allt} [az-Zumar 39:62] att Koranen är skapad?

Question

Fråga

Finns det en motsägelse mellan versen där Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av innebörden): {Allah är Skaparen av allt} [az-Zumar 39:62] och det faktum att Koranen är Allahs ord och är inte skapad?

Prisad vare Allah.

Ahl as-Sunnah wa’l-Jamaa’ah är enhälligt överens om att Koranen är Allahs ord, uppenbarad och inte skapad, och de fördömde de innovatörer som sa att Koranen är skapad; de betraktade dem som innovatörer och undvek dem, och många av de lärda betraktade dem som har denna missriktade uppfattning som icke-troende.

Ett av de konstiga argumenten som innovatörerna framför för att stödja denna missriktade föreställning är att de citerar versen där Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av innebörden): {Allah är Skaparen av allt} [az-Zumar 39:62] och säg: Koranen är en sak, så den är skapad!

Detta argument är felaktigt och är en felaktig slutsats baserad på en felaktig tolkning av versen.

Koranen är Allahs ord, och Allahs ord eller tal är en av Hans gudomliga attribut, och Hans gudomliga attribut är inte skapade, eftersom attributen är kopplade till den som beskrivs av dem. Därför skapas inte Skaparens attribut, eftersom de är kopplade till Skaparen, och den skapade varelsens attribut skapas, eftersom de är kopplade till den skapade varelsen.

Dessutom, Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av betydelsen): {Säg, ”Vad är störst i vittnesbördet?” Säg, ”Allah…} [al-An’aam 6:19]. Här hänvisar Allah till sig själv som en ”sak”, men kan man säga att Allah är skapad?!

Snarare vad versen [az-Zumar 39:62] betyder är att Allah är Skaparen av allt som är skapat, och ingen annan hade någon del i skapandet av det; Han har ingen rival, ingen partner, ingen hjälpare och ingen anhängare i att skapa skapelsen.

Det följer några kommentarer från forskarna som motbevisar detta konstiga argument:

  • Al-Khallaal berättade i Kitaab as-Sunnah (5/109) att Sufyaan ibn ’Uyaynah sa: Vad säger denna obetydliga varelse – vilket betyder Bishr al-Mirreesi –? Det sades: Han säger att Koranen är skapad.

Han sa: Han ljuger, må Allah vanära honom. Allah är verkligen skaparen av allt, och Allahs ord, må han vara välsignad och upphöjd, är inte skapad.

  • Ibn Battah (må Allah förbarma sig över honom) sa:

Dessutom säger Jahamis något annat för att vilseleda de enfaldiga och de som inte har någon kunskap, som de säger: Berätta om Koranen; är det en grej eller är det ingenting? Det är inte tillåtet att säga att det är ingenting, så de kommer att säga att det är en grej. I det ögonblicket kommer Jahami att tro att han kan bevisa sin poäng, så han kommer att säga: Allah säger {Alltings Skapare} [az-Zumar 39:62]} och Koranen är en sak; ordet ”sak” är tillämpligt på det, därför skapas det, eftersom ”allt” inkluderar allt!

Svaret på det är: När det gäller ditt påstående att ”allt” inkluderar allt, Allah har motbevisat det och Koranen bevisar att du ljuger. Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av betydelsen): {Varje varelse kommer att smaka döden} [Aal ’Imraan 3:185], och Allah, må Han förhärligas och upphöjas, kan hänvisas till som en varelse, men Han ingår inte i denna fras, ”varje varelse.” På samma sätt är Hans ord en ”sak”, men det ingår inte bland skapade ting, som i versen (tolkning av betydelsen): {Allt kommer att förgås utom Hans Ansikte} [al-Qasas 28:88]. Slutcitat från al-Ibaanah al-Kubra (6/170).

  • Ibn Abi’l-’Izz al-Hanafi (må Allah förbarma sig över honom) sa:

När det gäller att de citerar versen {Allah är skaparen av alla saker} [az-Zumar 39:62] som bevis, och säger att Koranen är en sak, så den ingår i den allmänna betydelsen av ”alla ting”, och därför skapas det, detta är verkligen väldigt konstigt. Det beror på att människors handlingar – enligt dem – inte är skapade av Allah, må Han upphöjas; snarare skapar människor alla sina handlingar och Allah skapar dem inte [enligt deras uppfattning]. Sålunda uteslöt de människors handlingar från den allmänna innebörden av ”alla ting”, när de inkluderade Allahs ord i versens allmänna innebörd, även om Hans ord är en av Hans egenskaper, med hjälp av vilka skapade ting blir till, eftersom skapade ting blir till genom hans befallning. Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av innebörden): {och [Han skapade] solen, månen och stjärnorna, underkastade av Hans befallning. Utan tvekan är hans skapelsen och befallningen} [al-A’raaf 7:54]. Sålunda gjorde han skillnad mellan skapelseakten och befallningen; om kommandot skapades, då måste det skapas av ett annat kommando, och det andra kommandot måste skapas av ännu ett kommando, och så vidare i det oändliga; detta skulle leda till en oändlig kedja, och det är en falsk föreställning.

Att tillämpa deras falska argument på andra gudomliga egenskaper, skulle innebära att alla gudomliga egenskaper skapas, såsom Allahs kunskap, makt och så vidare, och det är uppenbar misstro (kufr). För Hans kunskap är en sak, Hans makt är en sak, och Hans liv är en sak, så allt detta skulle komma under den allmänna innebörden av ”alla ting”, och därmed skulle Han skapas efter att inte ha existerat – upphöjd vare Allah långt över vad de säger.” ( Sharh at-Tahhaawiyyah   s. 131-132).

  • Forskarna i den permanenta kommittén sa:

Den heliga Koranen ingår inte i versen där Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av betydelsen): {Allah är Skaparen av allt} [az-Zumar 39:62], eftersom Koranen’ an är Allahs ord, och Allahs ord är en av Hans attribut och är inte skapad, eftersom attributen är kopplade till den som de beskriver.

Således är Allah, med sina egenskaper – inklusive sitt tal eller sitt ord – skaparen av alla ting, och allt annat än honom är skapat, som Allah, må han upphöjas, säger (tolkning av innebörden): {Otvivelaktigt, Hans är skapelsen och befallningen} [al-A’raaf 7:54]. Således särskiljer Allah, må Han vara, mellan skapelsens handling och befallningen med hjälp av konjunktionen ( wa , ”och”), som indikerar att de inte är samma, och kommandot sker genom ord. Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av innebörden): {Hans befallning är endast när Han avser något som Han säger till det, ”Var,” och det är} [Yaa-Seen 36:82].” (  Fataawa al-Lajnah ad-Daa’imah (3/18-19).

  • Shaykh Ibn ’Uthaymeen (må Allah förbarma sig över honom) sa:

Svaret är tvåfaldigt:

För det första: Koranen är Allahs ord, må Han upphöjas, och det är en av Hans gudomliga egenskaper; Skaparens attribut är inte skapade.

För det andra: sådana fraser som ”alla saker” är generella i betydelsen och kan hänvisa till vissa specifika saker, som när Allah, må Han vara upphöjd, säger om drottningen av Saba’ (tolkning av betydelsen): {och hon har varit given av allt} [an-Naml 27:23], även om det fanns många saker som inte fanns med i hennes rike, såsom Sulaymaans välde.” ( Majmoo’ Fataawa wa Rasaa’il al-’Uthaymeen ( 8/ 366).

För mer information, se svaren på frågor nr. 10153 , 91306 och 197537 .

Och Allah vet bäst.

Leave an answer

Browse
Browse