Svar på det konstiga argumentet att existensen av primitiva stammar som inte tror på Gud undergräver tanken att tron ​​på Guds existens är medfödd hos människor

Question

Fråga

Om tron ​​på Allah är medfödd, varför har då denna Amazonas stam som kallas Pirahã inte ens grundläggande tro på en Skapare? Vissa ateister använder detta som ett bevis på att religiös tro inte är naturligt för människor…

Prisad vare Allah.

För det första:

Människor har en medfödd kunskap om att de har en Skapare och Herre. Detta är ett av de tydligaste bevisen för Allahs existens, må Han upphöjas.

Shaykh Ibn ’Uthaymin sa:

Den medfödda kunskapen om att Allah existerar är starkare än något annat bevis för en som inte har blivit vilseledd av djävlarna. Därför säger Allah, må Han vara upphöjd (tolkning av innebörden):

{[Följ till] det naturliga sinnelag som Allah ingjutit i mänskligheten} [Al-Rum 30:30],

efter att ha sagt: {Följ dig uteslutande och uppriktigt till monoteismens sanna tro}. Så sund mänsklig natur vittnar om Allahs existens, och ingen kan vända sig bort från denna medfödda kunskap förutom en som djävlarna har vilseleda. I fallet med en som djävlarna har vilseleda, finns det en stark anledning till varför denna medfödda kunskap inte längre är effektiv i hans fall.”( Sharh al-Safariniyyah, s. 31).

För information om bevisen för Allahs existens, må Han upphöjas, se svaret på fråga nr. 26745 .

Det faktum att det finns människor som förnekar Allahs existens, må Han vara upphöjd, eller som associerar andra med Honom, betyder inte att de inte har någon medfödd kunskap om Allah. Det betyder snarare att de har avvikit från denna medfödda kunskap, som ett resultat av att djävlarna bland mänskligheten och djinnen vilselett dem, vilket nämns i hadith qudsi: ”Jag har skapat alla Mina slavar med benägenheten att tillbe Mig ensam, men djävlarna kommer till dem och vänder dem bort från sin religion. De förbjuder dem det som Jag har tillåtit dem, och de säger åt dem att associera andra med Mig för vilka Jag inte har sänt ned någon myndighet.” Berättad av Muslim (2865).

Följaktligen är antalet av dessa förnekare mycket få i förhållande till jordens totala befolkning; hela befolkningen har medfödd kunskap om att de har en Herre, även om några av dem associerar andra med Honom eller dyrkar en herre som inte är Allah.

Även om denna medfödda kunskap undergrävs av påverkan från föräldrar, förfäder, traditioner och ens omgivning, dyker den ofta upp i tider av svårigheter, så en man kommer att vända sig till sin Herre även om han har bråkat om hans existens!

Det finns ett intressant västerländskt ordspråk som säger: ”Det finns inga ateister i skyttegravarna [på slagfältet].”

Många ateister bekräftar denna medfödda kunskap om Allah och att den är ingjuten i varje själ, även om de inte kallar den vid detta namn (fitrah).

För mer information om det, se boken Shumu’ al-Nahar av Ustadh ’Abdullah al-’Ujayri, sid. 31 ff.

Dr al-Bashir ’Isam säger: Ett av de mest kända motargumenten till bevisen på medfödd kunskap om Allah är åsikten från några av dem, som säger att om kunskap om Allah och hans existens ingjuts i den mänskliga naturen, varför finns det då människor som förnekar hans existens?

Svaret är: de som bekräftar Allahs existens är bara de vars mänskliga natur fortfarande är sund och inte har avvikit. När det gäller de som utsattes för starka, märkliga argument, till den grad att de ryckte upp en sund mänsklig natur från sina själar, kommer de att behöva studera rationella bevis och vetenskapliga bevis.

Att en sund mänsklig natur ska korrumperas och förändras är inte en omöjlig eller långsökt föreställning, för en person kan växa upp i en avvikande och missriktad miljö, så han kommer att utsättas för många avvikande idéer som driver honom bort från den raka vägen.

Ibn Taymiyah sa: ”Att tro på och erkänna Skaparen är något medfödd och är ingjutit i alla människors själar, även om vissa människor kan utsättas för det som korrumperar deras sunda mänskliga natur till den grad att de behöver reflektera djupt över materia för att på nytt lära sig om sin Skapare.”

Det finns ett annat svar på denna fråga, som är: de som går emot sin sunda mänskliga natur och förnekar existensen av Skaparen är mycket få bland mänskligheten genom historien, som noterats ovan.

Dessutom kan många av dem förneka existensen av Allah utåt, även om de invändigt tror på hans existens, som Allah, må han vara upphöjd, berättar om farao och hans folk och hur de reagerade på Allahs tecken , må Han förhärligas. Allah säger (tolkning av betydelsen):

{De förkastade tecknen, även om de i sina hjärtan var säkra på att de var sanna, av ondska och arrogans} [Al-Naml 27:19]. Slut citat.

Det står i hans artikel: Det är intressant att notera att uppfattningen att tron ​​på Allahs existens är ingjuten i den mänskliga naturen inte är något unikt för islams lärda; snarare är det något som bekräftas av en grupp moderna filosofer.

En av dem är till exempel den amerikanske filosofen Alvin Plantinga, som insisterar på att tro är något naturligt, och att tron ​​på Guds existens är som tron ​​på vissa andra grundläggande begrepp, som tron ​​på att andra har rationella tankar som vår. , och tron ​​att våra sinnen är verkliga och att helheten är större än delen. Slut citat.

Se resten av hans artikel för ytterligare diskussion om tanken att det finns en hel del bevis som bevisar att kunskap om Allah är medfödd hos människor.

Slutligen kan vi notera att det vi har läst om den nämnda stammen är att de är väldigt få till antalet, och att de lever ett primitivt liv. Vi har inte stött på något som tyder på att de förnekar Skaparens existens. Det finns en skillnad mellan en person som inte är medveten om en viss religion, att inte dyrka Allah på något eller annat sätt och att inte känna Allah genom Hans namn och egenskaper, å ena sidan, och att förneka Skaparens existens, å andra sidan hand.

För det andra:

Vårt råd till dig är att söka kunskap och att undvika att läsa konstiga argument som kan korrumpera ditt hjärta och leda till att du tvivlar, såvida du inte är mycket väl insatt i kunskap, i vilket fall du kan undersöka konstiga argument för att motbevisa dem.

Och Allah vet bäst.

Leave an answer

Browse
Browse