Hur kan vi få oss själva att känna kärlek till Allah i våra hjärtan?

Question

Fråga

Hur kan jag uppnå kärlek till Allah, för det känner jag inte?

Prisad vare Allah.

Det som för oss verkar vara fallet är att ditt koncept av kärlek inte är korrekt, eller att du begränsar det till en hög nivå av kärlek. Annars är var och en som tror på Allahs existens inte utan kärlek till Honom, även om han associerar andra med Honom i kärlek, och älskar andra lika mycket som eller mer än han älskar Honom, som Allah, må Han vara upphöjd, säger av polyteisterna (tolkning av betydelsen):

{Ändå finns det vissa människor som tar [för dyrkan] andra förutom Allah, som jämlikar [med Allah]; de älskar dem som de borde älska Allah. Men de som tror har större kärlek till Allah} [Al-Baqarah 2:165].

Alla som tror på Allah och kommer ihåg några av de välsignelser som Han har skänkt honom – såsom islams välsignelser, Koranen, försörjning, hjälp och stöd och så vidare – kommer att älska Honom, för människan har en naturlig böjelse att älska den som skänker honom nåder. Därför älskar han den som hälsar honom, den som ger honom en gåva, den som ler mot honom, den som är uppriktig mot honom och den som hedrar honom.

Så kontrollera ditt hjärta, och du kommer att upptäcka att du älskar Allah, prisar Honom, tackar Honom och kanske längtar du efter att se Honom, och detta är den högsta nivån av kärlek.

Om du frågar dig själv: hatar du Allah? Du kommer att rygga undan denna fråga, och det bekräftar det vi har nämnt för dig, att du kanske föreställer dig kärlek som längtan, till exempel. Eller din kärlek kanske inte har nått den nivån, men det betyder inte att du inte har välgörande kärlek till Allah som gör att din tro på Honom låter.

Hur som helst, botemedlet för det är lätt: det är att minnas välsignelserna, av vilka den största är islams välsignelse. Om du sedan läser Allahs ord och reflekterar lite, kommer det att öppna ditt hjärta och du kommer att känna dig lycklig; du kommer att finna att du prisar Allah för denna välsignelse, och du kommer att finna att ditt hjärta slår av kärlek till din Skapare som välsignade dig med det.

Utan tvekan kan vissa människor bli helt nedsänkta i denna värld och dess övergående nöjen, eller i haramönskningar, så deras hjärtan blir hårda, deras kärlek till Allah minskar, deras längtan efter Honom blir svag och kanske glömmer de sin Skapare. Men om de tittar djupt i sina hjärtan, kommer de att finna att de älskar Allah, även om de är hänsynslösa och långt ifrån Honom.

Därför är det viktigt att se till att du älskar Allah och att den kärleken är över alla andra kärlekar, som Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av betydelsen):

{Säg: Om dina fäder, dina söner, dina bröder, dina makar, din klan, de rikedomar som du har förvärvat, de varor som du fruktar inte kommer att säljas och de bostäder som du trivs i, är dig kärare än Allah och Hans Sändebud, och strävar och kämpar för Hans sak, vänta sedan tills Allah genomför sitt dekret [om straff]. För Allah vägleder inte olydiga människor} [Al-Tawbah 9:24].

Profeten (Allahs frid vare med honom) sa: ”Det finns tre egenskaper, den som uppnår dem har funnit trons sötma: när Allah och Hans Sändebud är mer älskade av honom än allt annat, när han älskar en man och älskar honom inte annat än för Allahs skull, och när han skulle hata att återvända till misstro efter att Allah har räddat honom från det, eftersom han skulle hata att bli kastad i elden.” Berättad av al-Bukhari (16) och Muslim (43).

Så vänd dig till Allah, var konsekvent i att be böner, och förhärliga Allah mycket (tasbih) och åkalla Honom (du’a’) när du lutar dig; kom ihåg hans välsignelser och var bland dem som är tacksamma; recitera en daglig del av Koranen och utelämna den inte; iaktta några överordnade fastor och ge frivillig välgörenhet. Detta är saker som mjukar upp hjärtat och botar det från hårdhet, som Allah, må Han vara upphöjd, säger (tolkning av innebörden):

{de som tror och vars hjärtan finner tröst i minnet av Allah, för sannerligen i minnet av Allah finner hjärtan tröst} [Al-Ra’d 13:28].

Profeten (Allahs välsignelser och frid vare med honom) sa: ”Ska jag inte berätta för dig om det som kommer att ta bort ilska från hjärtat? Fast tre dagar i varje månad.” Berättad av al-Nasa’i (2386); klassad som sahih av al-Albani i Sahih al-Nasa’i (2249).

Al-Suyuti sa i Sharh al-Nasa’i : ”Beträffande betydelsen av orden wahar al-sadr [översatt ovan som ilska i hjärtat], står det i al-Nihayah att detta syftar på hjärtats slagg och påträngande tankar. Det sades också att det syftar på förbittring och ilska, eller fiendskap eller intensiv ilska. Slut citat.

Al-Sindi sa: ”Det som kommer att ta bort oturen från hjärtat” – det sades att detta syftar på dess slagg och påträngande tankar, eller agg, eller vad som kan drabba hjärtat av förorening och hårdhet. Slut citat.

Det berättades att Abu’l-Darda’ (må Allah vara nöjd med honom) sa: En man kom till profeten (Allahs frid vare med honom) och klagade över sitt hjärtas hårdhet. Han sa: ”Vill du mjuka upp ditt hjärta och få det du behöver? Visa medlidande med den föräldralösa och klappa hans huvud och mata honom från din egen mat, så kommer ditt hjärta att bli mjukt och dina behov tillgodoses.” Berättad av al-Tabarani; klassad som hasan av al-Albani i Sahih al-Targhib wa’l-Tarhib .

Dessutom rekommenderas (mustahabb) för individen att be sin Herre om kärlek till honom och att öka i den kärleken, som det står i hadithen om dispyten bland de höga: ”[Allah] sade: Fråga. Jag sa: O Allah, jag ber Dig att göra det möjligt för mig att göra goda gärningar och avstå från onda gärningar, och att få mig att älska de fattiga och att förlåta mig och förbarma mig över mig. Och om du vill testa ett folk, låt mig dö utan att bli prövad. Och jag ber dig om din kärlek och kärleken till dem som älskar dig, och om kärleken att göra det som kommer att föra mig närmare din kärlek.” Berättad av al-Tirmidhi (3235); klassad som sahih av al-Albani.

Vi ber Allah att förlåta dig, vända dig till dig i barmhärtighet, vänd ditt hjärta mot Honom och göra det möjligt för dig att smaka trons sötma.

Och Allah vet bäst.

Leave an answer

Browse
Browse